Laatste maandje op Bali!!!! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van jikenliz - WaarBenJij.nu Laatste maandje op Bali!!!! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van jikenliz - WaarBenJij.nu

Laatste maandje op Bali!!!!

Door: Lizzy

Blijf op de hoogte en volg

01 December 2014 | Indonesië, Ubud

Het laatste maandje is ingegaan… aaaaah! We beginnen te praten over onze terugkomst… woensdag 31 december, 06.35 in de ochtend. Over 5 weken al! En we hebben nog zoveel te doen! Volop genieten dus en nog alles pakken wat we pakken kunnen!

Iedereen in Nederland is druk met het kopen van Sinterklaas cadeautjes en volgens mij dragen jullie ook al winterjassen. Wij zijn ook bezig met Sinterklaas. Morgen ga ik stiekem de schoenen vullen van Desiree, Jikkemien en Nyoman (onze ‘huisbaas’) dus ik hoop niet dat ze dit lezen haha! Vrijdag gaan we het vieren op school met de vrijwilligers en de docenten. We gaan allemaal voor 50.000 roepia (ongeveer €3) een cadeautje kopen en daarmee het dobbelspel spelen met veel pepernoten en chocolade. Pepernoten hebben mijn ouders, vrienden van Desiree en nog meer mensen voor ons meegenomen, super lekker!! Bijna lekkerder dan in Nederland!

De afgelopen weken zijn weer ontzettend druk geweest. Ik weet echt niet waar ik moet beginnen… We hebben 7 oktober het laatste verslag op internet gezet… Dat is alweer zo lang geleden! Sorry dat we zo weinig schrijven maar dat is opzich wel een goed teken! We willen jullie onze verhalen ook veel liever in het echt vertellen want dan kunnen we de foto’s erbij laten zien en met handen en voeten vertellen wat we allemaal meegemaakt hebben.

Ik zal even kort vertellen over de hoogtepunten van elke week na 7 oktober.

Week 41
Gewone werkdaagjes op de school gehad, woensdag delen van de school opnieuw geverfd met de vrijwilligers, zaterdag een fietstocht gemaakt door de rijstvelden met Wilbert, Bente, Desiree, twee vrienden van haar ouders en Jik en ik. Heel erg leuk alleen daarna wel spierpijn en lekker verbrand haha! In de avond kwamen onze local vrienden, naar de cp geweest en zondag met hun gezwommen bij ons favoriete zwembadje Artini.

Week 42, 43 en 44
Deze week was het zwem-tijd bij Sjaki-Tari-Us. Dat is elke tweede week van de maand. We gaan dan met de scooter iets buiten Ubud naar een groot huis waar ze een zwembad hebben. Het is erg leuk om de vooruitgang van de kinderen te zien. Bente heeft namelijk een projectje gestart om de kinderen beter aan het water te laten wennen. We zagen dat het echt werkte. De kinderen die bang waren waren minder in paniek en lagen uiteindelijk ontspannen te spelen in het water.
Deze week ook 2 keer Behasa Indonesische les gehad.
Zaterdag kwamen mijn ouders + Zita en Pim whoehoeeeee! Ik ging ze ophalen van het vliegveld met een klein pakketje met eten in een offermandje. Ik heb maar 20 minuutjes hoeven wachten toen ik papa zijn hoofd boven iedereen uit zag komen. Ik rende naar ze toe en moest meteen huilen haha! Heel fijn om ze te zien. Ze waren wel moe van de reis. We hadden elkaar heel veel te vertellen en ze keken hun ogen uit in de taxi naar Ubud. Ze sliepen tot en met vrijdag bij ons, Bucu Guesthouse. In de luxe kamers hier beneden. Ik vond het heel fijn dat ze zo dichtbij waren maar tegelijkertijd ook vreemd, leuk vreemd. We zijn samen lekker veel uiteten geweest. Zij hebben zelf Ubud verkend met de scootertjes wanneer ik moest werken. Pim en mama hadden allebei een schram op hun knie na een paar kleine foutjes maar ze gingen gewoon nog een keer.
Dinsdag heb ik met hun nog een keer de fietstocht gedaan. Weer erg leuk, dit keer iets meer gehoord over het land en hoe de mensen wonen, dus toch weer anders dan de keer daarvoor! En het is heel leuk om met hun te zijn omdat ze dit land niet gewend zijn. Hun vallen weer allemaal andere dingen op die ik bijvoorbeeld al heel normaal vind.
Donderdag een tour gedaan met z’n 5e en Desiree en Jikkemien. Eerst naar Tirtaganga waar een mooie watertempel is en daarna naar een heel mooi strand, Padang Bay. Ook nog even snel een kijkje genomen bij een tempel in een grot met allemaal vleermuizen. Top dagje! Wel heel lang in de auto gezeten, daar werden we allemaal heel moe van.
Vrijdag zijn Jik en ik uitgegaan in Kuta met de andere vrijwilligers, was heel gezellig. De Duitse meisjes Leonie en Geesche waren ook voor het eerst met ons mee. Zaterdagochtend kwamen we weer heel vroeg met de taxi aan in Ubud, 1 uurtje geslapen en toen weer hop in de taxi naar het vliegveld met papa, mama, Zita, Pim, Desiree, Jikkemien en ik want we gingen naar Javaaaaa!
Dat was weer even heel anders dan Bali! De meeste mensen zijn daar Moslims dus veel moskeeën. Het is ook minder toeristisch, er is vaak aan ons gevraagd of we op de foto wilde en we werden af en toe raar aangestaard zoals Jik en ik ook wel op Lombok hebben gehad. We zaten in een heel mooi hotel met een zwembadje en hele mooie kamers waarvan eentje zelfs een bad had! Daar hebben we even goed gebruik van gemaakt! Met z’n 4e (Jik, Dees, Zita en ik) in het bad met een biertje en chips, jamjam! We hebben met z’n alle de hoogtepunten bezocht in Java rond Yogyakarta. De Borobudur, een aantal paleizen, de stad waar we natuurlijk met de riksja’s hebben rondgereden en over de Maliboro straat hebben gelopen. Heel leuk om met z’n alle Java te zien en dat het voor Jik en mij ook nieuw was.
Na Java ben ik met papa, mama, Zita en Pim meegegaan naar Sanur en Seminyak waar we heerlijke daagjes aan het strand hebben gezeten, uiteten zijn geweest en hebben geshopt.
Jik was weer aan het werk bij Sjaki en moest zaterdag het land uit voor haar visum. Dat was niet zo leuk want het koste haar de hele dag reizen en wij gingen vrijdag uit met Zita en Pim dus kon ze helaas niet mee…
Het uitgaan was heel leuk, wel af en toe even shocking voor Pim en Zita hoe het er in Kuta aan toe gaat haha! Rare mensen die daar allemaal rond lopen…
Zondag ging mijn gezinnetje vanuit Seminyak naar het vliegveld… Terug naar huis. Afscheid nemen dus, dat voelde heel raar maar ik wist dat ik ze snel weer zou zien!

Week 45
Best een normaal weekje, school, hosten en Behasa Indonesische les. Vrijdag na het hosten ben ik met Desiree naar Kuta gereden op de scooter waar de rest al aan het chillen was. De volgende dag zijn we een beetje brak met een aantal locals met de scooters naar Uluwatu gereden. Daar had ik goede verhalen over gehoord van een taxi chauffeur. En hij had gelijk! Uluwatu is echt heeeeel erg mooi. We hebben daar op een mooi strand gezeten met allemaal rotsen en savonds de zonsondergang gekeken op een rotsklif. Dat was echt de mooiste zonsondergang die ik ooit heb gezien! Beneden waren allemaal mensen aan het surfen, we zaten heel hoog met een koud biertje en allemaal leuke mensen. We waren met z’n 10e, was echt heel gezellig. We kunnen zo lachen met de locals; Henri, Buddi, Anwar, Roy en Nyoman. Onderling hebben ze ook de grootste lol. Ze zetten overal waar het kan harde muziek aan en af en toe ook een beetje dansen, zo leuk want dat kunnen ze dus gewoon heel erg goed! Niet zoals de Nederlandse jongens maar zonder dat ze zich schamen gaan ze gewoon lekker los. Sorry Nederlandse jongens jullie hebben weer andere kwaliteiten!
Zondag heeft Henri ons allemaal meegenomen naar Jimbaran waar we visjes hebben uitgekozen op een locale vismarkt en die een stukje verderop laten BBQ’en voor belachelijk weinig geld. Twee snappers, gamba’s en nog een ander visje. Was heel erg lekker! Er zat super veel vis aan, we kregen er rijst en sambal bij.
Savonds ben ik alleen met Jik uiteten geweest bij de Three Monkeys, pasta met een wit wijntje. We vonden dat we dat hadden verdiend, we betaalde in totaal 400.000 roepia (ongeveer €25) wat Nederlandse prijzen zijn voor uiteten gaan maar voor ons heel erg luxe! Gezellig om weer eens met z’n tweetjes te zijn, dat hebben we niet meer zo vaak omdat we met zo’n leuke groep vrijwilligers zijn.

Week 46
Dinsdag was de sportdag bij Sjaki-Tari-Us. Die hadden Wilbert en Bente voorbereid. Er kwamen uiteindelijk maar 3 van de 4 uitgenodigde scholen maar het was een top dag! De kinderen hebben zich erg vermaakt en wij ook! Veel met water gespeeld, het was bloedheet dus dat was niet zo erg. Ook niet toen we een klein watergevechtje hielden haha. De kinderen kregen allemaal een puntzakje met eten en zaten die in Sjaki op de grond lekker op te eten. Hun schoentjes waren allemaal nat geworden dus hadden ze uit gedaan en stonden allemaal bij elkaar te drogen. Dat zag er allemaal zo leuk en schattig uit. We konden de ouders ook een puntzak eten geven en alle docenten en vrijwilligers ook, jammie! Savonds naar CP geweest om de dag te vieren.
Woensdag hebben Jik en in na school lekker getoerd naar niks maar was toch leuk! Overal valt wat te zien en gebeurd wat.
Donderdag op school brownies gebakken met de tieners die zijn gaan overlopen en toen kwam er heel veel rook en toen raakte iedereen in paniek behalve Julian, die loste het op en ging weer terug naar kantoor. Zo hop lekker kort maar krachtig. Je moet niet teveel lullen over zulke stomme beginnersfouten. Kan gebeuren! De tieners hebben het alsnog opgegeten en de oven werd meteen schoongemaakt en verder is er niks kapot gegaan. Dus waar hebben we het eigenlijk over, er was helemaal geen probleem haha!
Savonds hebben we thuis pizza besteld met Nyoman, zijn vrouw en dochtertje omdat hij vrijdag jarig was. Toen de pizza er was kwam bijna de halve familie aanschuiven omdat ze dat natuurlijk nooit eten. Ze vonden het ook niet heel erg lekker maar het was wel heel gezellig. Putu (dochtertje) was druk aan het spelen met ballonnen, super schattig meisje.
Vrijdaggggggg kwam lieve Pleuntje aan in Ubud! We waren allebei niet thuis om haar te ontvangen, als een malle naar huis gereden, heerlijk om haar weer te zien! Geluncht bij Kafe en bijgekletst. Pleuntje sliep lekker tussen Jik en mij in na wat biertjes bij de CP lounge. Zaterdag is zij haar vriendin op gaan halen en heeft met haar gereisd op Bali tot vrijdag, toen is ze tot maandag bij ons gebleven. Wij zijn zondag naar Singaraja gereden met de scooter om daar een weekje te kijken op de andere locatie van Sjaki-Tari-Us in het Noorden. We hebben er 5 uur over gereden haha… Normaal doe je er ongeveer 2 uur over. Wij zijn over de verkeerde berg gereden, hadden ongelofelijk harde regen waardoor we niet verder konden en moesten wachten en onderweg zijn we aangehouden door de politie. Als je dan geen rijbewijs hebt ben je behoorlijk wat geld kwijt… Wat een avontuur… Uiteindelijk zijn we veilig aangekomen in Lovina, kamertje geboekt en aan het strand eindelijk wat gegeten.

Week 47
Oké Singaraja en Lovina, heel anders dan Ubud. De school, de omgeving en de mensen. De school is iets kleiner maar heeft ook 4 klassen. Ze werken in Singaraja ook met picto’s, ze hebben twee stagiaires uit Duitsland. Het was leuk om daar een weekje mee te lopen! In Lovina zijn nu heel weinig toeristen, we zijn na school veel opgetrokken met de Duitse stagiaires die ons Lovina hebben laten zien. We hebben op het strand biertjes gedronken, de zonsondergang gekeken en een heerlijke verse tuna geBBQed. Heerlijk! Met zelfgemaakte sambal. Je kan daar heerlijk goedkope visjes eten, nog goedkoper dan in Jimbaran! De tonijn was even groot als mijn onderarm + hand en kostte 80.000 roepia en we kregen er ook nog twee snappers bij. Dat is potverdikkie iets meer dan €5! Als iemand een adresje heeft waar dat in Nederland voor die prijs kan hoor ik het graag haha!
Vrijdag was het zwem-tijd voor de kinderen in Singaraja. Zij mogen zwemmen bij een Nederlands stel dat in Singaraja woont. Ze hebben een heel mooi groot huis en een mooi zwembad en zijn erg betrokken bij Sjaki-Tari-Us. Hele aardige mensen die ook zorgen dat er voor iedereen wat te eten is na het zwemmen. Veel leuke foto’s gemaakt met alle lieve kindjes die om onze nek hingen in het water.
Daarna zijn we samen met een local vriend van de Duitse stagiaires teruggereden naar Ubud. Hij reed voorop en hij had er best wat tempo inzitten met zijn enorme motor waardoor we binnen twee uur terug in Ubud waren. Geen regen, geen politie en geen verkeerde berg. Toppie want ik moest savonds hosten!
Zaterdag hadden we een uitje met de docenten van Sjaki-Tari-Us en alle vrijwilligers. We gingen naar het strand waar we ook met mijn ouders zijn geweest. Zij waren allemaal niet erg van het zwemmen en uit respect houden wij dan een broekje en shirtje aan als we gaan zwemmen. Was weer erg leuk en gezellig, ik val een beetje in herhaling met die woorden maar dat maakt effe niet uit, het gaat om het verhaal.
Na het strand werden we uitgenodigd om bij Iluh (een van de docenten) iets te komen drinken, ze woonde namelijk dichtbij. Daar zijn we heengegaan om een cola te drinken en daarna zijn we doorgereden naar Kuta. Alweer jippie!! Pleuntje ging met alles ook gezellig mee . Savonds uit geweest en zondag brak op het strand doorgebracht.

Pfoe wat een lang verhaal! Ik ben benieuwd of iemand de tijd neemt om dit te lezen haha!

Week 48
Laatste dagje met Pleun, lekker door Ubud gewandeld, Jik en ik allebei een schilderij gekocht. Heerlijk gelunched bij Sjaki in de buurt en savonds weer lekker gegeten met z’n 3e. Savonds werd ze met de taxi opgehaald… Op naar Australië, haar volgende avonduur. Heerlijk dat ze er was!
Woensdag kwam mijn nicht Yara aan op Bali! Zij kwam vanaf Australië en Nieuw-Zeeland waar ze 3,5 maand had gereisd en opeens bedacht dat ze ook wel even langs mij kon, leukkk! Ze is tot vanochtend gebleven. Savonds moesten we hosten dus kon ze meteen de school zien. Donderdag moest ik werken en hebben Jik en ik groene taart gebakken met de tieners die potverdikkie gewoon was gelukt!! Zo trots, hij was echt lekker! Na school hebben Yaar en ik een tempel bezocht en daar lekker wat gegeten en daarna zijn we de rijstvelden in gelopen. Savonds gegeten bij ons favoriete restaurantje, Cinta Grill! We hebben veel regen gehad vanaf deze week, vooral savonds! Dat is wel echt balen, ik vond het toch wat chiller toen er geen regen was haha.
Vrijdag zijn we om 9.00 opgehaald door de taxi om naar Singaraja te gaan! Wilbert, Bente, Jik, Yara en ik. De andere Nederlandertjes waren er al. We gingen naar Singaraja voor de sportdag van zaterdag. Was een top dagje! Goed geregeld allemaal en de kinderen hadden het erg naar hun zin. Vrijdagavond hebben we de verjaardag van Tedi (docent van Sjaki Singaraja) gevierd, we waren bij hem thuis uitgenodigd. Heel bijzonder om een Balinese verjaardag mee te maken. Normaal vieren ze het nooit maar hij wel weer, de laatste keer was toen hij 17 was! Zijn zusje en vrienden van haar gingen voor hem zingen. Hij had allemaal biertjes in huis gehaald en er kwamen ook veel locale mensen en we hebben heerlijk eten gekregen. Na het eten begonnen ze arak te drinken als een malle haha, dat is de likeur die ze hier veel drinken maar echt niet lekker en heel sterk. In totaal zijn er volgens mij 4 volle flessen doorheen gegaan… Daarna nog een drankje gedaan bij een kroegje in Lovina.
Zaterdag na de sportdag naar de Aling Aling watervallen gegaan. Heel mooi, lekker gezwommen en daarna met de taxi terug naar Ubud. Kort maar krachtig! Savonds uit geweest bij de CP lounge tot veel te laat, er kwamen ook weer locals van uit Kuta, top avondje!
Zondag heb ik met Yara op een heel mooi plekje geslapen in de rijstvelden. Daar hebben we gezwommen, een Balinese massage gekregen, een pedicure en pizza laten bestellen. Perfecte laatste dagje van haar reis lijkt me zo!
Aaah en vanochtend is ze vertrokken, terug naar Nederland… Bah ook niet leuk, waar het koud is en nat (maargoed dat is het hier ook haha). Was heel gezellig met mijn lieve nicht die nu aan het reizen is naar huis.

Zo… dat was effe een lange update!
Het gaat dus nog allemaal helemaal prima hier, we vervelen ons geen moment en houden het echt nog wel een maandje vol! Die zal zo voorbij vliegen dus tot snel allemaal!
Wat een raar idee om iedereen over een maandje te zien, ik heb er zin in! En ook in oud en nieuw!!!! Ik ben benieuwd welke bikkels dit enorme verhaal lezen dus plaats effe een berichtje als je het gelezen hebt dan krijg je een cadeautje.

  • 01 December 2014 - 12:09

    Bente:

    Check!

  • 01 December 2014 - 12:34

    Rick:

    Hoi Lizzy,

    Weer een heerlijk verhaal van je! Geniet van de komende weken

  • 01 December 2014 - 12:58

    Zita:

    Tot over 30 dagen :D kun je gelijk mee schaatsen want het is hier koud, maar wel zorgen dat je Bali nooooooooooit vergeet.. nnoooooooiiiiittttttt

  • 01 December 2014 - 15:56

    Yara Van Gendt:

    Liz! Heb het geweldig gehad, ook al heb ik je dat al vaak verteld haha!
    Thanks voor alles en enjoy de laatste weken en relax ;)
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 01 December 2014 - 20:16

    Sarah:

    Nou helemaal uitgelezen hoor en weer genoten! Wat een prachtige ervaringen weer! Zooo herkenbaar, ik waan me zo weer op al die plekken! Ik zei je al: Bali heeft zoveel te bieden!

    Geniet nog van de laatste weken en doe alles waarvan je dacht "oh dat doe ik nog wel een keer"!

    Sampai jumpa! Sarah

  • 02 December 2014 - 00:08

    Joke:

    Fantastisch!!Liz, je verslag, net als dat van yara heb ik het ademloos zitten lezen!!!wat een bevoorrechte wezens zijn jullie om dit allemaal te mogen meemaken!!!we kijken uit naar ons weerzien in olanda !!!dikke kus van ons twee!!!o&o!!!

  • 06 December 2014 - 11:09

    Roos:

    Lizzy, wat super leuk om je verhalen te lezen. Zie altijd je foto's voorbij komen, maar heel leuk om het verhaal erbij eens te lezen. Kan me voorstellen dat je echt een geweldige tijd hebt daar, een ervaring die je je hele leven bij blijft! Ik weet zeker dat je veel mensen inspireert met al je verhalen en foto's. Geniet er nog even dubbel en dwars van! Liefs Roos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Juli 2014
Verslag gelezen: 963
Totaal aantal bezoekers 2892

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: