Reisverslag empat! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van jikenliz - WaarBenJij.nu Reisverslag empat! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van jikenliz - WaarBenJij.nu

Reisverslag empat!

Door: Jikkemien

07 Oktober 2014 | Indonesië, Ubud

Hierbij weer een reisverslagje van ons vanuit het o zo prachtige Ubud te Bali!
Het gaat nog steeds erg goed met ons. Het land is fantastisch, het weer is puur genieten en het leven is heerlijk. Morgen zitten we alweer op de helft van onze reis:(. We hebben totaal niet het idee dat wij hier al zo lang zitten en we willen ook nog echt niet naar huis. Gelukkig hebben we de andere helft nog te gaan. De tijd vliegt hier echt voorbij. Onze week is gevuld met maandag tot en met vrijdag werken bij Sjaki-Tari-Us, talencursus en hosten. Het weekend zijn wij vaak vrij en doen wij vaak tripjes! Ook hebben wij zaterdagochtend om de week huisbezoek en gaan we langs bij de tieners thuis. Erg bijzonder om te zien hoe de tieners thuis leven en hun woonsituatie te zien. We gaan dan met de scooter samen met de teacher en assistent langs de huizen van de tieners. Ze krijgen tijdens zo een huisbezoek enkele opdrachten die ze moeten maken met gebruik van de time timer. De time timers worden erg veel gebruikt bij Sjaki-Tari-Us. Met de time timer word er aangegeven hoeveel tijd ze hebben voor een opdrachtje en als de tijd op is gaat de time timer af en mogen ze stoppen. Zo weten de tieners en kinderen hoeveel tijd ze hebben voor een opdracht.

In ons vrije profileringsplan hadden wij het project om met de tieners in de Warung aan de slag te gaan om ze de dagelijkse handelingen van de Warung aan te leren. Te denken valt aan tafels opmaken, bestelling opnemen, hygiene enz. We hebben dit aangepast door ons te focussen op twee tieners. Dit omdat er eigenlijk niet meer tieners in de Warung werken. Op woensdag zullen wij werken met de ene tiener en vrijdag met de andere tiener. Op vrijdag gaan we de tiener ook een gerecht aan leren van de kaart. Wij leren het de ‘baas’ van het restaurant en hij zal het de tiener aanleren, teach the theachers. Dit zullen wij door middel van picto’s uitwerken. Op donderdag gaan wij met de tieners bakken. We hebben een mooie oven bij Sjaki-Tari-Us wat wij hiervoor kunnen gebruiken. Met dit alles gaan wij deze week aan de slag. Dus de update volgt laterrrrrrr.

We hebben vorige weekend, zaterdag, een ceremonie gehad op school. Ceremonie heette Seraswasti en staat voor wijsheid of iets. We hebben het weekend daarvoor samen met een teacher van school, met de scooter naar een lokale markt gereden om een ceremonie pakje uit te kiezen. We hebben een sarong gehaald, stof voor de kabaja en een sjaaltje die om je middel heen moet. Daarna hebben we de stof naar een kledingmaker gebracht en zij heeft een op maat gemaakte kabaja voor ons gemaakt! We hadden zaterdag 4 oktober dan de ceremonie. De kinderen, teachers, studenten en de ouders van de kinderen hadden allemaal een mooi ceremonie pakje aan. Erg leuk om te zien! En iedereen had allemaal offers bij zich, waar allerlei fruit en lekkere dingen in zaten. We moesten er om negen uur in de ochtend zijn en de priester kwam toen ook. De priester zat vooraan en wij zaten met zijn allen achter hem op een kleed. De priester rinkelde de hele tijd met een belletje en zei van alles in het Bahasa. Wij moesten de hele tijd wachten en op een gegeven moment gingen moeders en teachers de school offeren. Daarna gingen we bidden en kregen we water over ons heen en moesten we water drinken. Als laatste kregen we rijst wat we op ons voorhoofd moesten plakken en moesten opeten. Hierna was het klaar en gingen we met zijn allen Indonesisch eten. Rijst met kip en groenten. En de offers werden ook op gegeten. Was dus heel bijzonder om mee te mogen maken!

In het weekend gaan we vaak naar Kuta toe. Het is eigenlijk gewoon de Costa Brava voor Australiers. Als je niet uit Australie komt dan ben je daar echt een buitenlander. Maar dat boeit ons niet want je kan er lekker chillen op het strand, dolfijntjes maken in de zee en net zo een kleurtje krijgen als de locals hier. Het jammere is alleen dat ons bruin er hier in Ubud er als een malle weer afgaat. De zonsondergang is super mooi om te zien daar. Overdag is het niet eens zo heel druk op het strand maar voordat de zonsondergang er is komen alle mensen tevoorschijn voor een fantastische fotoshoot.. Ook worden wij als blonde meisjes regelmatig stiekem op de foto gezet. Ik denk dat ze dat leuk vinden voor hun plakboek. Na de zonsondergang is er altijd vuurwerk dus ze vieren daar eigenlijk permanent oud en nieuw. Uitgaan is hier ook super leuk! Je hebt verschillende dingen waar je heen kunt gaan. In het begin gingen we eigenlijk altijd eerst naar de surfersbar en daarna naar de Skygarden maar dat is nu veranderd! Nu is het van te voren de Allycats en daarna de Eikon. De Skygarden is wel een plek wat je even gezien moet hebben. Het is namelijk super groot met weet ik het hoe veel verdiepingen en zalen. Alleen de entree is 100.000 rp, wat ongeveer 6,40 is wat wij nu al te duur vinden. We gingen eerst altijd met een taxi naar Kuta maar afgelopen weekend zijn we met de scooter gegaan. We hadden van te voren getankt voor een euro en dan is je tank helemaal vol. Toen we weer terug waren hadden we nog een halve tank over. Oftewel het heeft maar 0,50 cent gekost! Cheap, cheap! Of zo als ze het hier ook wel noemen sexy price! Met de taxi kost het namelijk 6,40 per persoon. De heen weg naar Kuta ging eigenlijk heel erg goed, één keer fout gereden. De terug weg ging wat minder… We hebben er 2,5 uur over gedaan. Nou en als je dan van je scooter afstapt kan je niet meer lopen en heb je een drie dubbele hernia te pakken. Maar goed we hebben het overleefd!

We zijn ook nog met alle Nederlandse studenten naar een feest in Sanur geweest. Project X rave party. Toen we daar aankwamen zagen we alleen maar locals. Dus wij dachten oh nee het is een local party. Toen we binnen kwamen waren er wel 20 mensen, allemaal locals, FANTASTISCH…
Uiteindelijk werd het wel drukker en waren we niet de enigste buitenlanders, er waren er nog een stuk of 4. We dachten dat het tot 4 uur door zou gaan maar dit was niet het geval het stopte al om 1 uur! Ja, hallo dan zijn wij natuurlijk nog niet klaar dus we zijn nog door naar Kuta gegaan. Het feest in Sanur was wel echt super vet dus heel jammer dat het zo vroeg was afgelopen.

Nou dit waren een beetje de laatste dingen uit ons leven als Balinezen!

SUPERDOEI! X

• 07 Oktober 2014 - 13:40

Rick:

Hoi Liz,

Weer een super verslag, ik zit het met een smile te lezen, ga zo door!

Liefs Rick

• 07 Oktober 2014 - 21:04

O&o:

Hoi Liz, ja het is geweldig leuk,dat jij en yara ons zo goed op de hoogte houden,het is toch leuker om steeds zo,n verslag te krijgen, want later kan je dat nooit meer zo gedetailleerd vertellen en zo leven we met jullie mee!!over die zon en die zee te spreken,wat dacht je!lig ik vanmorgen om bij achten in zee, komt me daar die oranje bol met een rotgang uit die zee op ! Zo fantastisch,dat blijft fascineren he,vandaag ook hier 27 gr..en die arme Hollanders hadden regen,zielig he!!nou, we vinden het heel fijn, dat jullie het zo naar je zo naar je zin hebben, hoge zo,nog even en dan komt je familie, kan je ze mee laten genieten !!dag lievie,kus van ons twee o&o !!!!

• 07 Oktober 2014 - 21:06

Sanne:

Leuk Liz! Fijn dat je het zo leuk vind! Was de uitslag van bloedprikken goed? Hoop het! X

• 07 Oktober 2014 - 22:26

Yara:

Leuk verhaal meiden, ik geniet met jullie mee!
    Xx Yara

• 09 Oktober 2014 - 11:10

Oma Istha:

Lieve Jik en Lizz

Weer een leuk verhaal over jullie werk en vrije tijd . Voortaan rijstkorrels meenemen en die op de heenweg op straat strooien om de weg terug. door het oerwoud (?) weer te vinden. Is er nog wat verlichting dan ? We zijn reuze benieuwd hoe je ouders het straks gaan ervaren. Volgens ons zijn ze al erg druk met alle voorbereidingen. We vouwen ons wel op, om in hun koffers mee te kunnen. Alle gekheid op een stokje; hier is het herfst, de bomen worden kaal, het regent en af en toe en ook hagel, maar in huis brand de verwarming. De pepernoten en speculaasjes en niet te vergeten de chocoladeletters liggen al in stapels bij Albert Heijn. Kortom Nederland zoals jullie het nadrukkelijk niet missen. Veel liefs xxx Oma en Opa